De leuke en minder leuke kanten van Afrika! - Reisverslag uit Namwera, Malawi van henriettedw - WaarBenJij.nu De leuke en minder leuke kanten van Afrika! - Reisverslag uit Namwera, Malawi van henriettedw - WaarBenJij.nu

De leuke en minder leuke kanten van Afrika!

Door: Thuisfront

06 December 2011 | Malawi, Namwera

Lieve, meelevende lezers en lezeressen.

We gaan de belevenissen van Jetje weer even 'op papier zetten', al weten we bijna niet waar we moeten beginnen en waar we moeten eindigen. Wat een andere wereld daar zeg! Wij hebben de beloofde brief en souvenirs via die mannen die bij hen zijn geweest, ontvangen. Echt heel erg leuk om allemaal wat uit te zoeken, Er zat voor (bijna) iedereen wat bij. Kettingen, armbandjes, sleutelhangers, en dat allemaal met de hand gemaakt door de mensen daar. Alleen was ze een zwager vergeten. Ze stuurde een sms met haar excuus: 'Sinterklaas word ook een dagje ouder, dat zie je maar weer. Pepani Arjen, sorry for that!Voor jou komt straks een groot cadeau mee.' Arjen natuurlijk super benieuwd!
Toen Henriette die mannen wegbracht naar het vliegveld, was ze stiekem een beetje jaloers, maar geniet zeker nog van haar laatste weekjes. Ze heeft aan de "moeders" van het weeshuis een training gegeven (geloof over hygiëne), en vond dat erg leuk om te doen.

De kinders krijgen daar bijna zomervakantie, en gaan dan 10 dagen naar hun familie. Vier kinderen zijn nergens welkom, dus die blijven op het project. Triest om te weten en te voelen dat je nergens bij familie welkom bent. Henriet heeft vorige week met de "moeders" boodschappen gedaan voor die logeerpartij, want alles moeten de kinderen zelf meenemen: mais, suiker,meel, zout, enz.
Dus daar liep ze dan mee te slepen, volgens eigen zeggen, en het was WARM!!!!!
Er liep steeds een moeder en een kind achter dr aan, en die moeder wilde geld van Henriet hebben. Ze werd er helemaal gek van en dat kind zat zo vervelend te doen! Boodschappenbriefje afpakken, tegen dr benen schoppen, op dr tenen staan.. dus op een gegeven moment zegt ze tegen dr (in het Nederlands gelukkig); 'Ga weg joh, rotkind!'
Haha!

Daarna is ze gelijk ook maar even langs de postoffice, om te kijken of er post uit Holland is. En ja hoor, eindelijk. Ze heeft er heerlijk van genoten, want daar heeft ze erg naar uitgezien.
Jammer dat de post er zo lang over doet, anders kon je vaker wat sturen naar haar. Wij hebben thuis ook een hele leuke kaart van haar gehad, en dat is wat vlotter gegaan. Omdat het ging regenen, zijn ze mais gaan poten, en dat alles met de hand. Ze had er blaren van op de handen! Jammer genoeg is het niet door gaan regenen, normaal is het nu regenseizoen, dus zijn er zorgen om de mais. Het was toen ook gelijk een stuk koeler. De kinderen gelijk vesten aan, en ze verbazen zich om Henriet, en vragen: 'Mama, you don't have a jersey?'
Toch is het snel daarna weer erg warm geworden, volgens Henriet te warm om te werken: 'Iedereen lag heel de dag onder de bomen, en ik maar werken.' Echt zielig!:)
Ze gooit ter verkoeling bakken regenwater over zich heen, want er is soms dagen geen water en stroom.

Officieel zou ze de eerste 3 dagen van de maand weer vasten, maar ze heeft het maar op 2 dagen gehouden. Ze vindt zichzelf al heel flink 3 maanden zonder Hollandse kost en appelmoes. Dat vasten vond ze toch wel zwaar, en voelde zich ook niet helemaal lekker.

Er zit of zat een bacterie in het water, dus bijna iedereen had last van zijn darmen, wat ze ook in kliniek kon merken. Alide is ook erg ziek geweest, maar knapt nu wat op.
In het dorpje ernaast is cholera uitgebroken, wat al aan 2 kindjes het leven heeft gekost. Dat zijn echt nare en verdrietige dingen.Wij verzwegen voor haar maar dat het 5 december was, en hoopten dat ze het zelf ook maar niet doorhad, want dat zijn echt van die gezellige familie-momenten.
Krijgen we gisterenavond een sms: 'Hebben jullie het gezellig?'
Dat is dan toch wel heel vervelend voor dr, maar gelukkig had ze van Alide wat gehad; een omslagdoek en een boek. Echt heel lief van haar! Henriette houd het zeker tegoed van ons!!!!
Het begint nu bij ons toch echt wel te kriebelen, en vinden dat het nu wel lang genoeg geduurd heeft, maar we moeten nog even geduld hebben. Als de kinderen vakantie hebben, hoopt zij met Alide ook nog even wat ontspannends te gaan doen. Het is hun van harte gegund. Daarna nog even genieten van de kinders, en dan is het echt aftellen.

Hartelijke groeten vanuit een somber en nat Barneveld,
namens onze Jet vanuit een zonnig en warm Malawi.

P.S. Super bedankt voor alle meeleven!!!

Henriet kan het niet altijd lezen, maar als ze belt wil ze altijd even weten wat voor reacties eronder staan en moet vaak erg lachen!=)

• 06 December 2011 - 10:44

Pluk:

Ook plukkie volgt trouw alle berichten, alleen reageer ik niet, omdat ze het niet leest:(. Maar daarom speciaal een reactie van Pluk:)! GSH mist je enorm, maar ik weet zeker dat al die schattige kindjes super blij zijn met jou en al jouw liefde en knuffels;)! Dus deel daar nog maar van uit in overvloed;)!!!
    Dikke knuf van Pluk en alle gsh-schatten!!!

• 06 December 2011 - 11:16

Bertha Ruizendaal:

Volgen doe ik het wel reageren niet altijd.Het is voor mij net of mijn dochter er weer zit ,heel dubbel maar voor Jet een deel van haar leven om nooit meer te vergeten .Africa gaat in je bloed zitten.groetjes

• 06 December 2011 - 13:30

Tante Elisabeth:

Het is erg jammer dat je af en toe niet "eventjes" op internet kan maar gelukkig bestaat er sms :-) Zo kunnen we lekker bijkletsen op z'n tijd.

Ik hoop dat de ergste darmproblemen voorbij zijn en jullie kunnen genieten van een paar daagjes Malawi-meer...
    een kleine vakantie tussendoor.

Wat verschrikkelijk voor die kindjes die achter moeten blijven... helemaal nergens welkom zijn :-( onvoorstelbaar!!! Echt zó zielig! :-(

Hahaha... schelden in het Nederlands... handig! :-) Toch was het vast wel duidelijk dat het niet vriendelijk bedoeld was :-)

Geniet van je vrije daagjes... lekker aan het meer. Je hebt het verdiend!!!
    ( en Alide ook natuurlijk ;-) )
    Dikke kus!

• 06 December 2011 - 14:40

Martha:

Het gaat nu echt hard zeg! Geniet er nog eventjes van! Ik vind het altijd zo super om je berichten te lezen! ik krijg echt spontaan heimwee :(
    Wel heel herkenbaar ook die moeilijk momenten!

Geniet nog even lekker!!

• 06 December 2011 - 18:35

Eelco:

Lieve Henriette,

Ik kijk al uit naar 5 januari(lol):D
    Wat zielig voor die kinderen dat ze zijn gestorven aan doe cholera!!:S Ik hoop dat het niet bij jullie dorp uitbreekt;)
    Geniet nog maar van die paar weekjes!! en ik kijk er naar uit als je weer lekker in Nederland ben!!:P:D:O

XxX je Neefje(lol)

• 12 December 2011 - 15:29

Daniëlle:

wat gaat de tijd toch snel!
    nog ffies en dan is jeut weer terug in het koude nederland..!!
    yeahh..
    even volhouden meid!

heel veel liefs lokkie..

• 12 December 2011 - 19:38

Hermijn:

Hey meis..

Nog minder dan 4 weken en dan ben je alweer terug.. Geniet van die laatste 4 weken want voor je het weet is het voorbij.. En het is hier koud hoor brrrrrr.. geef mij maar die zon haha liefs Hermijn